Методична тема

Система освіти, відповідно до вимог сучасності, потребує докорінного переосмислення, практичної реалізації базових принципів компетентності за концепцією ЮНЕСКО – навчитися пізнавати, навчитися працювати, навчитися жити разом, навчитися жити.
В Законі про розвиток загальноосвітньої школи в Україні акцентується увага на ролі географічної освіти і формуванні загально людяної культури нашого народу. На основі географічних умінь людина може орієнтуватися й адаптуватися в навколишньому світі, здійснювати оцінку й прогнозувати стан природної, господарської, екологічної ситуації. Саме глибоке знання й розуміння законів та закономірностей природи, місця в ній людини, взаємозалежність цих ланок в системі Землі.
Визначення стратегічних пріоритетів учителя географії відбувалося у контексті становлення нової освітньої парадигми, що витікає із необхідності реалізації особистісно-зорієнтованої освіти. Це передбачає широкий пошук нових підходів, педагогічних технологій, адекватних динаміці розвитку суспільства, нових інформаційних технологій, комп’ютерну підтримку викладання предмету, використання освітніх комп’ютерних програм.
Глобалізація сучасного інформаційного світу призвела до утвердження медіакультури практично в усіх галузях людського життя, в тому числі і в освітньому просторі. Сучасні інформаційні технології відіграють значну роль у формуванні ціннісних орієнтацій сучасної молоді.
Медіа освіта орієнтована на підготовку молоді до життя в нових інформаційних умовах, до повноцінного сприймання різноманітної інформації, оволодіння способами спілкування на основі сучасних інформаційних технологій, уміння критично осмислювати інформацію.
Швидкий розвиток інформаційних та комунікаційних технологій (ІКТ) відкриває людству нові можливості в освіті, висуваючи натомість нові вимоги до навчання. Розвиток так званого «інформаційного простору» вимагає від сучасної школи модифікації окремих аспектів її діяльності, які вже не задовольняють усіх потреб  інформаційного суспільства.
Реструктуризація світового економічного і політичного порядку, особливо у Європі, серед багатьох інших змін у суспільстві вимагає запровадження нового змісту і методів навчання. Саме використання ІКТ дозволяє нам змінити зміст освіти. На мій погляд комп’ютерні технології сприяють:
·        засвоєнню і учнем, і учителем нових важливих знань, умінь, навичок;
·        самоосвіті й самовдосконаленню особистості учня й учителя;
·        ідеально підходять для вивчення й викладання географії;
·        можуть використовуватися у всіх видах урочної і позаурочної діяльності.
Мій досвід – це досвід учителя географії, який працює в умовах обмежених технічних можливостей, бо один кабінет інформатики у школі не дозволяє всім учителям у повній мірі використовувати в процесі навчання інформаційно -  комунікаційні     технології.   .     Але у кабінеті  географії нашої школи можно використовувати ноутбук, телевізор з відеомагнітофоном та слайдпроектор з набором власноручно виготовлених слайдів.
  Ці засоби навчання дають змогу створити нове навчальне середовище, яке здатне підвищити якість географічної освіти, залучитися до світового інформаційного простору. І у цьому середовищі наголос робиться не на вивчення фактологічного матеріалу, а більше на розвиток навичок мислення, міжособистісних відносин і творчості.
Варто зазначити, що  більшість програм географічного напряму за дидактичним призначенням є допоміжним ілюстративним джерелом знань з географії. До такого типу програм можна віднести:
- "Туристичний атлас світу" (понад 100 географічних карт, 900 фотографій, 25 відеокліпів та енциклопедична інформація);
- "Географія. Посібник для школярів та абітурієнтів" (географічні карти, відеофрагменти);
- "Географія. Подорож по Європі" (картографічна та довідкова інформації);
- "Атлас України" (176 карт, тексти, графіки, таблиці, діаграми, фотографії тощо) та ін.;
- "Енциклопедія Кирила і Мефодія" (відеофрагменти, цікавий інформаційний матеріал з географії);
Особливо заслуговує на увагу програма "Використання Microsoft Office в школі", яка  надає можливість  навчитися працювати з програмами Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Power Point у процесі засвоєння шкільного курсу географії.
Працюючи з даною програмою, вчитель може самостійно,  використовуючи Microsoft Power Point, створювати нові мультимедійні лекції, доповнюючи їх анімаційними ефектами, відеофрагментами, звуковим супроводом, що значно підвищує ефективність навчання.
Дана програма дозволяє використовувати також анімацію, слайди, фрагменти відеофільмів під час вивчення природних об'єктів і явищ, що формує у школярів образні уявлення, а на їх основі – географічні поняття.
Працюючи з Microsoft Excel, учні дають об'єктивну оцінку географічним явищам, використовуючи цифрові дані.
Навчальна інформація, що міститься в усіх мультимедійних програмах, є значним допоміжним матеріалом для формування географічних уявлень та понять про явища та природні об'єкти, які учні не можуть безпосередньо спостерігати. Завдяки відеофрагментам та фотографіям, які є  у цих програмах,

використання ІКТ в навчальному процесі. Причини цього в основному – психологічні, вони полягають у невмінні вчителів працювати з комп'ютером, відсутності методики використання ІКТ, недостатньої забезпеченості шкіл програмними засобами.  Крім того, є ще й організаційні та технічні проблеми  – відсутність вільного доступу до комп’ютерного обладнання, труднощі із своєчасним ремонтом, проблеми із поділом класу на підгрупи під час проведення занять з використанням інформаційно-комунікаційних технологій тощо.

Комментариев нет:

Отправить комментарий